4/5

Istanbul Maratonu

Isztambul
Első futásom külföldön. Fiatalság, bolondság jeligével, semmilyen futáshoz köthető élménnyel és teljesítménnyel sem rendelkeztem előtte.

Már az Isztambulba történő megérkezés pillanatától kezdve úgy éreztem, mintha egy különleges kalandba csöppentem volna. Most nem arra gondolok, ahogyan a reptérről a taxis a városba vezetett, mert az inkább horrorfilmbe illő volt 😉 Vagy simán lehetett volna a Taxi 6 című film is. Nyomta, csak nyomta, de így legalább nem késtük le a találkozót a Gáborral és az ismeretlen futólánnyal. (Ő volt Kathrin, akivel azóta is nagyon sok külföldi és itthoni versenyen futottam, tehát mondhatjuk hogy nem egy futó ismerettség vált belőle.) Hol máshol ha nem egy baklavázóban. Életemben összesen nem ettem annyi baklavát, mint ott pár nap alatt. A gasztro élményekre pedig egy külön oldalt lehetne létrehozni. Íme pár:

1. Meze: Ez egy válogatás kis előételekből és köretekből, például hummuszból, füstölt padlizsánkrém (baba ghanoush), feta sajtból és olívából.
  2. Manti: Kevésbé ismert, de annál ízletesebb fogás, mely török tésztafélékből (kis töltött tésztacsomók) és joghurtból áll, melyet gyakran megszórják fűszerekkel és vajjal.
  3. Dolma: Ez egy olyan étel, amelyet töltött zöldségekkel készítenek, például paprikával, paradicsommal vagy káposztalevelekkel, melyeket gyakran rizs, hús és fűszerek töltelékevel töltenek meg.
  4. Pide: A török pide egyfajta hagyományos tészta, melyet különböző feltétekkel, például sajttal, hússal vagy zöldségekkel töltenek meg, majd sütik.
  5. Lahmacun: Gyakran a török pizza néven emlegetik, lapos tészta, amelyet húsos vagy vegetáriánus töltelékkel (pl. darált hús vagy zöldségek) és fűszerekkel készítenek.

Másnap szinte az összes látnivalót végignéztük, vásárolgattunk a Nagy Bazárban, benéztünk a Kék mecsetbe, majd délután a többeiek profi segítségével (ők már akkor nagymenők voltak, soksok versennyel a lábukban) eljutottam a rajtszámátvételhez. Nem tudtam, hogy ezek egy sportkiállítással egyebekötött nagy dzsemborik. Hatalmas tömeg már a metrón, lerítt az emberekről, hogy futók. Azóta is imádom az ilyen rendezvényeket.

A legtöbb közös versenyre azóta is én foglalom a szállást, de az első alkalommal olyan apróságra még nem figyeltem, hogy ne legyen egy mecset az ablak alatt, hogy ne a 4-en legyen, ahova szegény maratont futóknak fel kell sétálni. Volt a többiekben egy kis feszkó emiatt, én azonban csak röhögtem ezen.

Amikor másnap reggel a buszokkal a rajthoz vittek minket, szívem hevesen dobogott a várakozástól és az izgalmaktól. Mégiscsak az első! Aztán, amint a rajtvonalhoz értünk, és a tömeg összegyűlt, készen álltam arra, hogy elkezdjem ezt az izgalmas és különleges utazást Isztambul utcáin át. Először azonban át kellett futni Ázsiából Európába a Boszporuszon át, majd a híres szultáni palota mellett és a kanyargó utcákon, ahol a múlt és a jelen találkozott egymással. 15km-ről beszélünk, mégis 9 évvel késöbb is emlékszem az útvonalra, arra, hogy milyen lassan telt az idő. Nem azért mert lassú voltam, hanem mert minden méterét élveztem. Nemcsak egy futóversenyt teljesítettem, hanem egy olyan élményt is átéltem, amely összekapcsolta az én személyes sikeremet a város történelmével és kultúrájával. Isztambul azóta is egy különleges hely maradt számomra, és mindig emlékezetes lesz az első külföldi futóversenyemnek ez a megkapó pillanata. Így visszanézve a képeket pedig mindig elcsodálkozom, hogy milyen sok hajam volt még akkor 🙂 (szerencsére a Gábornak már akkor sem)

A városról

Isztanbul, Törökország egyedülálló városa vagy, ami a két kontinens, Európa és Ázsia találkozásánál fekszik. A várost a Boszporusz szoros választja ketté, ami páratlanul festői környezetet teremt. Isztanbul büszkélkedhet gazdag történelmével és kulturális örökségével, hiszen a Római Birodalom, a Bizánci Birodalom és az Oszmán Birodalom központja volt.

Itt található például a Hagia Sophia, amely egykor keresztény templomként kezdte, majd mecset lett, és most múzeumként szolgál. A Szultáni palota és a Kék mecset is kihagyhatatlan látnivalók, lenyűgöző építészeti csodák, amelyek a város történelmét mesélik el.

Az Isztambuli bazárok, például a Nagy Bazár, valóságos élményt nyújtanak az illatos fűszerek, színes szőnyegek és kézműves termékek közötti sétához. A Boszporusz hajókirándulásokat is ajánlom, hogy élvezhesd a város panorámáját és a tengerparti szépségeket.

Az éjszakai élet Isztambulban vibráló és sokszínű. Hagyományos török zene és tánc mellett modern klubok és bárok is várják a látogatókat. Az isztambuli konyha gazdag és változatos ízeket kínál, beleértve a híres török kebabokat, mezes süteményeket és a tradicionális török kávét.

Isztanbul egy olyan város, ahol a múlt és a jelen összefonódik, és ahol számtalan kulturális és szórakozási lehetőség vár rád.